Shaykhul Islaam Ahmad ibn Taymiyyah (rahimahullaah)
ثم من طريقة أهل السنة والجماعة:اتباع آثار رسول الله صلى الله عليه وسلم باطنًا وظاهرًا، واتباع سبيل السابقين الأولين من المهاجرين والأنصار، واتباع وصية رسول الله صلى الله عليه وسلم، حيث قال: (عليكم بسنتي وسنة الخلفاء الراشدين المهديين من بعدي، تمسكوا بها، وعضوا عليها بالنواجذ، وإياكم ومحدثات الأمور، فإن كل محدثة بدعة، وكل بدعة ضلالة).
ويعلمون أن أصدق الكلام كلام الله، وخير الهدى هدى محمد صلى الله عليه وسلم، ويؤثرون كلام الله على كلام غيره من كلام أصناف الناس، ويقدمون هدى محمد صلى الله عليه وسلم على هدى كل أحد، وبهذا سموا: أهل الكتاب والسنة.
وسموا أهل الجماعة؛ لأن الجماعة هى الاجتماع وضدها الفرقة، وإن كان لفظ الجماعة قد صار اسمًا لنفس القوم المجتمعين، والإجماع هو الأصل الثالث الذى يعتمد عليه فى العلم والدين.
وهم يزنون بهذه الأصول الثلاثة جميع ما عليه الناس من أقوال وأعمال باطنة أو ظاهرة مما له تعلق بالدين، والإجماع الذى ينضبط هو ما كان عليه السلف الصالح؛ إذ بعدهم كثر الاختلاف وانتشرت الأمة.
And it is to know that the most truthful speech is the speech of Allaah, and to know that the best of guidance is the guidance of Muhammad (sallalaahu 'alaihi wasallaam), giving preference to the speech of Allaah above the speech of the people, and to precede the guidance of Muhammad (sallalaahu 'alaihi wasallam) above the guidance of all other people, and those who hold on to this are called: Ahlul Kitaab wa Sunnah (The people of the Book and Sunnah).
And they are also called Ahlul Jama'ah; as the Jama'ah is to unify and the opposite is to split in to groups, and the word 'Jama'ah' became a name to those who unify (upon haqq), and ijmaa' (consensus) is from the three fundamentals which the knowledge of the deen is built upon.
And they weigh from these three fundamentals, the statements and the hidden and open actions of the people which are connected to the deen. And the ijmaa' that they cling on to is what the salaf saalih were upon; as for those who came after them have so many ikhtilaaf (differences) which spread upon the ummah.
No comments:
Post a Comment