Wednesday, April 22, 2009

The ruling on reciting Faatiha upon the souls of the dead. حكم قراءة الفاتحة وغيرها إلى أرواح الموتى

الشيخ العلامة المحدث يحي الحجوري حفظه الله تعالى
as-Shaykh al-Allaamah al-Muhaddith Yahyaa al-Hajoori (may Allaah preserve him)

السؤال: ما حكم من يقرأ الفاتحة أو شيء من القرآن على أرواح الأموات؟

الإجابة:
هذا أمر محدث، لم يفعله النبي صلى الله عليه وآله وسلم ولا أصحابه رضوان الله عليهم، ما كانوا يقرءون على الأموات الفاتحة، أو آية الكرسي، أو المعوذتين، أو قل هو الله أحد، أو شيئًا من القرآن؛ قال صلى الله عليه وآله وسلم:
«من أحدث في أمرنا هذا ما ليس منه فهو رد».. وقال رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم: «إن الله لا يقبل من صاحب بدعة توبة حتى يدع بدعته» فيجب التوبة من هذا الفعل.

Question: What is the hukm of the one who recites Faatiha or other than that from the Qur'aan upon the souls of the dead?

Answer: This is a newly invented matter, which the Prophet sallalaahu 'alaihi wasallam never did nor did the companions ridaawanuAllaah 'alaihim, they did not recite Faatiha upon the dead, nor Ayatul Kursi, nor Mu'awidhatain, nor قل هو الله أحد (Surah Ikhlaas). The Messenger sallalaahu 'alaihi wasallam said (which means): 'He who innovates something into this matter of ours will have it rejected'... And also the Messenger sallalaahu 'alaihi wasallam said (which means): 'Allaah never accepts from an innovator up until he repents from his innovation'. So it is waajib to make ta'uba (repentence) from this action!
____________________________________________________________________
Source: www.sh-yahia.net

1 comment:

  1. is this what they call "Faathiha and Mauloodh"? They say they have to recite faathiha after 40 days of death? so is this an innovation?
    =Mamdhaan=

    ReplyDelete